.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگرانی و ابهام در رویکرد سریال پایتخت- 2 ؟‍!
آیا کار درستی است زمانی که دو رئیس قوه از قوای سه گانه کشور، مازندرانی اند، زمانیکه مراجع و علمای بزرگی در حوزه های قم، مشهد و حتی نجف مازندرانی اند، زمانیکه کابینه دولت و وزارتخانه ها مملو از حضور نخبگان مازندرانی اند، زمانیکه جبهه های دفاع مقدس مرهون فداکاری مازندرانی ها بوده و ... چگونه و با چه توجیهی، مازندران باید سوژه پردازشهای سطحی سریالهای طنزی باشد.

شنیده های خبری از قول دست اندکاران سریال طنز پایتخت در منابع اینترنتی حاکی از عزم و اراده مجدد و نیز استارت اولیه برای تهیه سریال طنز پایتخت 2 با بازیگری و میدانداری همان اکیپ گذشته است که البته اینبار قرار شد که داستان با سفر زیارتی همین اکیپ به عتبات عالیات و مشخصاً شهر مقدس کربلا همراه گردد و با توجه به باب شدن ساخت نسخه های دوم و سوم و چهارم سریالها و فیلم های طنز سینمائی همچون "زیر آسمان شهر" و "اخراجی ها" در سالهای اخیر و نیز نصب لوگوی سریال در کربلا، لاجرم این خبر پیش از موعد را باور کرده و بر آن شدم تا رنجنامه دیگری را از طریق رسانه های گروهی به مسئولین محترم رسانه ملی تقدیم کنم.

با توجه به رویکرد فرهنگی ذهنیت ساز و قومیت گداز سریال پایتخت که منجر به اعتراض های اقشار مختلف در مازندران و موضعگیری نماینده محترم رهبری معظم و ائمه محترم جمعه و جماعات در مازندران، نمایندگان محترم مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی، برخی از مدیران استانی، رسانه های مجازی و مکتوب، تشکل های دانشگاهی و غیره شده و با واکنشهای رسانه ملی در پخش مصاحبه ها و میزگردها و سیاستهای قهری دیگر فراگیر و به مسئله ای ملی مبدل شده بود، لازم دانستم که اینبار و در صورت صحت خبر، پیشاپیش نکاتی را با هدف پیشگیری متذکر شوم:



1-رویکرد نسخه شماره 2 این سریال چیست و آیا سازندگان آن همچنان اصرار دارند تا با همان رویکرد قبلی ، نسخه دوم این سریال را هم پس از پایمال کردن دهها گزینه فولکلوری، به مقدسات ما از جمله شهرهای زیارتگاهی عتبات عالیات گره بزنند تا مفری برای فرار از پاسخگوئی پیدا کنند؟!

2-مازندران با این گستره تاریخی و پیشینه فرهنگی و اعتقادی قوی و تاثیرگذار و نیز برخورداری از این همه چهره های ماندگار دینی و علمی و حماسی از گذشته تا حال، آیا به روایت آنچه که در سریال پایتخت و سایر سریالها و فیلمهای سینمائی اخیر و برنامه رادیویی جمعه ایرانی دیده و شنیده شده و می شود، همچنان مستحق تکرار بی مهری های فرهنگی از سوی پایتخت نشینان است، یا اینکه اینبار به انگیزه جبران مافات و پس از تحقیقات عمیق فرهنگی-اجتماعی از مازندران، تصمیم به ساخت نسخه دوم این سریال گرفته شد؟!

3-آیا نمی توان بدون تمسخر یک قومیت پرافتخار، طنز ساخت و اگر اینگونه است، چه تفاوتی بین طنز و لودگی است و آیا یکی از وظایف ذاتی رسانه ملی حفظ و مراقبت فرهنگی کشور و دفاع در برابر تهدیدات فرهنگی و قومیتی نیست و در صورت مثبت بودن پاسخ، لطفاً روشن کنید که دلیل این تناقضات چیست؟!

4-آیا رسانه ملی با این همه نقش آفرینی های تاثیرگذارش در حوزه های تاریخی، مذهبی و اجتماعی که انصافاً از مباهات آحاد بزرگان و مردم است، دلش می آید که در باره مازندران تغییر منش داده و با شلیک های نامرئی، پیکره فرهنگ و فولکلور مازندران را هدف قرار داده و مکمل تهدیدات اخلاقی که در سواحل و شهرها متوجه مازندران است، رسانه ملی هم با حاشیه روی در برخی سریالها و برنامه ها، سلامت فرهنگی مازندران را تهدید کند؟!

5-باز هم می پرسم که آیا کار درستی است زمانی که دو رئیس قوه از قوای سه گانه کشور، مازندرانی اند، زمانیکه مراجع و علمای بزرگی در حوزه های قم، مشهد و حتی نجف مازندرانی اند، زمانیکه کابینه دولت و وزارتخانه ها مملو از حضور نخبگان مازندرانی اند، زمانیکه جبهه های دفاع مقدس مرهون فداکاری مازندرانی ها بوده و زمانیکه تاریخ کشور ما آکنده از حماسه های انقلابیون مازندرانی است و ... چگونه و با چه توجیهی، مازندران باید سوژه پردازشهای سطحی سریالهای طنزی باشد که الحق و الانصاف، با شکارهای گزینشی و سطحی تکیه کلامها و قصه ها، اهانت به فرهیختگان و فرهنگ قاطبه اهالی مازندران است؟!



اگر چه واکنشهای اولیه سیما در انعکاس مصاحبه های یکسویه و میزگردهای بظاهر نقد و بواقع تمجید و نیز نحوه تقدیر سازمان از دست اندکاران این سریال و حتی تهیه نماهنگ و پخش متواتر آن از شبکه ملی، ما را به تاثیرپذیری آقایان از اینگونه پیشنهادها، خیلی امیدوار نگه نمی دارد، اما به اعتبار انتصاب برادر گرامی جناب آقای مهندس ضرغامی از سوی مقام عظمای ولایت و اطلاق واژه حزب اللهی به ایشان و نیز اعتقاد به حضور گسترده نیروها و مدیران ارزشی و فرهیخته در مناصب مسئولیتی و تخصصی سازمان و نیز احتمال دخالت موثر نظارتی ها در عملکرد خاص یک شبکه، باز هم امیدوارانه و تکلیف مدارانه ورود کرده و علیرغم احتمال استمرار مواجهه ام با بی مهری های گذشته، برآنم تا از متصدیان رسانه، افزایش مراقبت و نظارت بر ساخت نسخه دوم این سریال را مطالبه نموده و مصرانه بخواهم تا فرهنگ، زبان، لهجه و آداب و رسوم مازندران را که بلحاظ محتوایی و ارزشهای معنوی و دینی بسیار هم غنی است، دستمایه خنده و تمسخر مخاطبان قرار ندهند.

در پایان ضمن اصرار بر درخواست فوق، بر خویش فرض می دانم تا با استناد به یک عملکرد تابناک ۳۳ ساله، از رسانه ملی بپاس زحمات بی شائبه ای که در فرایند توسعه شبکه ها و وسیع ترین برنامه ریزی ها و برنامه سازی های پرهزینه و طاقت فرسا و نقش آفرینی های استثنائی و هشیارانه در مقابله و خنثی سازی توطئه های سیاسی، اجتماعی، خبری و فرهنگی استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل متحمل شده و می شود و یک تنه سخت ترین مصافها را تجربه کرده و الحمدالله موفق هم عمل کرده و متوالیاً سربلند هم بیرون می آید، اظهار امتنان و سپاسگذاری و نیز آرزوی استمرار توفیقات الهی نمایم.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مجید 28 مرداد 1390
از مفاخر مازندران همین بس که رضا قلدر میر پنج کسی که سواحل گیلان و مازندران را تبدیل به عشرت کده کرد!قاتل میرزا کوچک و مشوق جوک سازی وتوهین به دو قوم گیلک و ترک سوادکوهی بود.اگر شمال نیوز به دنبال حقیقت است این نظر منعکس کند.
--- 28 مرداد 1390
از شمال نيوز محترم مي پرسم آيا رواست كه در كشور شايسته سالاري چون ايران عمده پستهاي سياسي فقط شايسته مردم مازندران باشد؟؟؟ هركه بامش بيش برفش بيشتر........
نا شناس 29 مرداد 1390
اي بابا مطلبي ، چيزي هست که بهش گير ندين !
رحمان 29 مرداد 1390
هرچه مسخره بازی و کثافت کاری رو به شمالی های محترم نسبت میدهند.چرا یکبار جرات نمکنند یه مسخره بازی بلوچی یا کرمانی بسازند ؟نعوذبالله...اونجاشون رو پرچم میکنن!!!!!!!!!!!!
نا شناس 29 مرداد 1390
میگن آقای تنابنده خودش مازندرانیه. حقیقت داره؟
نا شناس 30 مرداد 1390
اسا..............
نا شناس 30 مرداد 1390
این دفعه جواب ضرغامی و بازیگران را باید جور دیگه داد
نا شناس 30 مرداد 1390
بعید می دونم آقای ضرغامی دست به چنین کاری بزنه مگر اینکه اصرار داره به مردم مازندران بی احترامی کنه
نا شناس 30 مرداد 1390
شاید می خواهد اول مردم رو آماده کنه بعد دست به ساخت این سریال بزنه شاید کلا مازنی ها رو هالو گیر آورده
kamran 31 مرداد 1390
با سلام خدمت مدیران شمال نیوز و سرور بزرگوار جناب آقای رنجبر که بنده دورادور به خدمت ایشان ارادت دارم. اما تقاضامندم برای نگارش نقدهایی از این دست با پرهیز از غالب شدن فضای احساسی در متن قضاوت منصفانه ای داشته باشند.. برای تحلیل یک اثر سینمایی و یا تلویزیونی آنهم در این ابعاد نیاز به بررسی بیشتر و واکاوی کارشناسی و محتوایی است که در صورت رعایت انصاف ایرادی بر آن مترتب نیست اما با توجه به تخصص و تحصیلات و سابقه سینمایی و تلویزیونی این حقیر هیچ نشانه ای از لودگی در سکانسهای مختلف این سریال ندیدم لودگی آن چیزیست که متاسفانه شبکه استانی خودمان در اکثر برنامه هایش مبلغ آن است....
من 1 شهريور 1390
آقاجون بازیگران این فیلم لهجه گرگانیها رو دارن با مازندرانیها که کاری ندارن !!!
اینقدر جوش نزنید . آبروی اونا بیشتر از شما در خطره
سجادی 2 مهر 1390
جای تاسف که کسانی که حداقل دید فرهنگی را ندارند دست به تحلیل چنین سریال گرانسنگی شده اند
بنده و خانواده ام مکرر در مکرر این سریال را ویدویی دیده اند
و جز صفا و بی غل و قشی در آن ندیدیم
نمی دانم نمایش ظلمات تهران و نشان دادن صفای اهل شهرستان تمسخر است!؟
سریال پایتخت شروع سریالهای فاخری است که با زندگی حقیقی مردم با صفا و تزریق روح زندگی بی دغدغه به مردم درس درست زندگی کردن را می دهد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.864 seconds.